Betanítási módszerek



Betanítási módszerek!! 1. Barátkozós játék: - Elnyered ezzel a módszerel a lovad teljes bizalmát. Egyre feltétlenül ügyeljünk lovunk vezetőszára mindig legyen laza. A barátkozós játék fontos elemei: - mosoly, - nyugodtság - ütem - közeledés - visszavonulás 2. A "sündisznós" játék: - A lónak a nyomás hatására nem rádőlnie hanem attól ellenkező irányba kell elmozdulnia. Amikor a ló elmozdul, tehát enged, abban a pillanatban megszüntetjük a nyomást, tehát mi is engedünk. A négy fázis tehát: szőr, bőr hús, csont. A legkisebb probálkozást is jutalmazzuk simogatással, mosolyal és ne paskolással. Úgy mint orr,mellkas, nyak, vállak, far, illetve bármi, amit bmeg tudunk érinteni. Ennek a játéknak fontos elemei: -koncentráló tekintet, nyugodt nyomás, négy fázis használata. 3. A hajtós játék: - újjal jelzés kis mozdulatokkal - kónyed ügetés - lovunk közepes erősségű, ütemes ügetés - paskolás nyitott tenyérrel 4. Jojó játék: - Küldjük hátra lovunkat, tőlünk elfelé, egyenesa vonalon, majd hozzuk vissza hozzánk a vezetőszár használatával, anélkül, hogy ellépnénk. A feladat az, hogy előre és hátrafelé is egyformán könyen haladjon. Fázisok: - mutató ujj, csukló, alkar, teljeskar. - a mutató ujj jobbra-balra mozgatásával próbáljuk hátrafelé, mintha figyelmeztetőleg azt mutatnánk valakinek, hogy "nem jo amit csinálsz", mellete szúrós tekintetel nézünk a lóra. - mozgassuk csuklonkat úgy, hogy a mozgatás már hason ki a vezetőszárra is. - mozgassuk alkarunkat, behajlított pozícióban jobra-balra. - Egyenesítsük ki karunkat, és mozgassuk a vezetőszárat a karunk teljes hosszával. Csak adig kell egyik fázisból a másikba lépni, ha a ló az alacsonyabb szintű jelre nem válaszol. Amikor a legkisebb jelét is mutatja a hátralépésnek, azzonal vegyük le a nyomást róla. Ez jelzi a ló számára, hogy ő valamit jól csinált. Az is fontos, hogy a ló mindkét szemével ránk figyeljen, ami a figyelmet jelenti. Amint a ló egyik szemével nem ránk figyel, azonnal elveszítjük a hátralképés egyenességét. Figyeljünk a részletekre, hogy már azelőtt korigálni tudjunk, mielőtt még elferdülhet. Először sík terepen, lassan játszuk a jojó játékot. Aztán próbáljuk ki magunkat lejtőn felfelé és lefelé egyaránt, majd pedig probáljuk meg egyenlőtlen domborzati viszonyok között, illetve nagyobb sebességel elküldeni és vissza hívni lovunkat. Ennek a játéknak a segítségével tanítjuk meg lovunkat a távolságtartásra amelyet jól hasznosíthatunk vezetése közben is. Segít a lebegési fázis, az öntartás, a megállás, ezen belül a csúszó megállás kifejlesztésében. A jojó-játék fontos elemei: - egyenesség, reagenség, fantázia, négyfázis. 5. A körjéték: - Megtanítja arra, hogy kapcsolatba maradjon veled úgy, hogy a közötetek lévő szár fesztelen maradjon, eközben persze a jármódot és az iramot te szabályozod. A körjátékot 3részre osztjuk: - a kiküldés, az engedés, viszahívás.. Valamenyi részét lábunk elmozdítása nélkül kell el végeznünk. A ló kiküldéséhez vezesük az orrát abba az irányba, amelyikbe szeretnénk, akkor emeljük fel a kötél végét, és pörgessük meg a nyaka irányába. Amint már szépen halad körülöttünk, akkor áljunk meg egy hejben, és adjuk át a vezetőszárat a hátunk mögött, amikor mögöttünk halad. Ezzel felelőséget bízhatunk lovunkra a jármód és iram megtartása terén. Ez az engedés fázis. A körözés során kettő, de legfeljebb négy kört tegyen meg a ló, különben nem érünk el nála semmit, mert nem tugya majd, hogy mi a feladat. Továbbá így nem is fejlesztünk benne semmi képességet. Amenyiben lovunk nem halad folyamatosan körülöttünk, illetve ennek érdekében állandóan hajtani kell, akkor ő nyeri a játékot. A ló és ember kapcsolata pedig erről szól. Bízzunk lovunkban, hogy jól fogja megoldanio a feladatot. Ha el indult és újra köröz, akkor mosolyogjunk. Lovunk vissza hozásához első és második fázisként hozzunk felénk annyi vezetőszárat, hogy fel tudjuk emelni illetve közel feszes tudjon lenni. Ennek érdekében a száron azzal a kézzel nyúlunk előre, amelyik a körözés irányába mutat, tehát elöl van. A harmadik fázishoz a kötelet a ló fara felé mozdítjuk az elöl lévő kézzel. Negyedik fázisként érintsük meg a farát a hátul lévö kézben tartott vezetőszárvégével, ameddig nem fordul teljesen velünk szembe szembe lovunk. Eztán hívjuk vissza lovunkat magunkhoz, és alaposan simogassuk meg. Ez a far kitérésével történik, miközben a ló megáll, és velünk szembe fordul. A körjáték fontos elemei: - kiküldés, engedés, visszahívás, a négyfázis, valamint a jármód és az iram megtartásának megtanulása lovunk részéröl. 6. Oldalazós játék: - A játék végrehajtásához lovunkon két részt kell figyelembe vennünk. Az egyik a ló eleje(feje, nyaka) a második pedig a far. Ezek a ló első negyedik zónái. AZ oldalazás meg kezdéséhez a hajtós játékot kell alkalmazni elóször az első, majd a negyedik zónán, ez követően pedig folyamatosan felváltva egészen addig,amig lovunk el nem lépett később pedig ameddig szeretnénk. Amig kötelet engedjük ki a kezünkből, amenyitől lovunk mégképes el lépni oldalra, de semmiképenn se anyit, hogy elfordulhasson, és esetleg meg rúghasson minket. Kezdjük a játékot nagyon lassan és korekten. Először használjuk a lovarda falát vagy a kerítést, hogy megakadályozzuk a túl sok előrefelé irányuló mozgást. Ezt addig érdemes ebben a formában csinálni, ameddig a lovunk megtanulja a feledatot. Az oldalazás játéka fontos elemei:- a laza vezetőszár, a hajtás játék alkalmazása az első és a negyedik zónákban egyaránt, valamint a négyfázis alkalmazása. 7. Résjáték: - A lovak születésüktől kezdődően és természetüknél fogva klausztrofobiásak. Félnek, illetve nem érzik magukat biztonságban szűk vagy zárt helyeken. A résjátékal lovunk bátrabbá és nyugotabá válik, és agodalom nélkül lessz képes áthaladni szűk helyeken. Először egy nagy réssel kezdjük, ami több méter is lehet. Például egy akadály, fal vagy akár egy hordó és közöted kelljen először áthaladni, kellően nagy távolságot biztosítva lovunk számára a bisztonságos áthaladáshoz. Először segíthet, ha lovunktól eltávolodunk az áthaladás előtt, után pedig zárjuk mögötte a rést kézeledéssel. A hátralépés segíti a lovat az irányunkba. Másodikként emeljük fel a vezetőszár végét, harmadik fázisként pörgessük meg a vezetészár végét néhányszor és végül a negyedikk fázisban érintsük meg lovunkat a vezetőszár végével a mar mögött. Ezután álljunnk meg, és kezdjünk előröl. Akkor hagyjuk abba, amikor lovunk előrelép a rés felé. Amikor ellép, vegyük le a nyomást róla, engedjük le magunkat, és mosolyogjunk. Nem sokára lovunk képes lesz folyamatosan áthaladni a résen. Amikor lovunk már bizalommal halad át a szűk helyeken, akkor szűkíthetlyük a rést egyre kissebre és kissebre, egészen annyira, mint egy lószálító állásainak szélesége. A résjáték alkalmazhatjuk kézen ugráshoz, lószálítóba, lófürdetőbe, startboxba és lószárítóba bevezetéshez. A klausztrofóbia csökenésével lovunk könnyebben elfogadja majd a hevedert is. A résjáték fontos elemei: - hátralépés a rés bővítése érdekébe nagy réssel kezdjük és haladjunk a szűkebek felé, négy fázis használata, olyan a lovas élet során használatos hétköznapi tárgyakkal játszd, mint lószálító vagy akadályok. Legutolsó kihivásnak már "csak" a hét játék mindegyikének egyenlő méretűek, magas szintű elsajátítása marad.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése